W końcu nadchodzi ten moment, gdy klucze do nowego mieszkania są na wyciągniecie ręki. Wszystko, co trzeba zrobić, to umówić się na spotkanie z deweloperem, którego celem jest przekazanie mieszkania. Jest to jednam moment, w którym również trzeba zwrócić uwagę na kilka, istotnych elementów, związanych z wykończeniem powierzchni oraz jakością zrealizowanych prac. Fakt, iż sporządzona została umowa oraz uiszczona umowna opłata nie oznacza, że musimy bezwarunkowo mieszkanie przyjąć. Czy są sytuacje, które podlegają zerwaniu umowny kupna mieszkania?
Stan techniczny powierzchni – co warto wiedzieć?
Przez okres trwania budowy budynku mieszkalnego, czy mieszkania w bloku, osoby zainteresowane kupnem danej powierzchni, czy prawnie wchodzące w jego posiadanie tak naprawdę nie mają wielkiego prawa wstępu na teren budowy. Oczywiście, po uprzednim umówieniu spotkania, w określonych godzinach, istnieje możliwość sprawdzenia na jakim etapie prowadzone są prace. Jednak efekt finalny i tak widoczny będzie dopiero po oficjalnym zakończeniu prac. Następnie klienci umawiają się z deweloperem na odbiór techniczny mieszkania. To moment, w którym najlepiej poświęcić trochę czasu na dokładne sprawdzenie tego, w jaki sposób mieszkanie zostało wykończone. Wszelkie niedociągnięcia, czy odstępstwa od uprzednio zawartej umowy, mogą stanowić podstawy prawne do jej zerwania.
Czy możemy zgłaszać usterki po odbiorze mieszkania?
Podobnie jak w przypadku najmu powierzchni użytkowych, czy mieszkalnych zostaje stworzony protokół, w którym stwierdzona zostaje między innymi ilość mebli, rodzaj wyposażenia, stan liczników, tak również w trakcie odbioru technicznego mieszkania zostaje stworzony podobny dokument. Mogą w nim zostać uwzględnione zauważone przez klientów usterki. W momencie podpisania aktu notarialnego, stanowiącego o przeniesieniu praw własności z dewelopera na klientów, w dalszym ciągu możemy zgłaszać pojawienie się problemów technicznych. Najczęściej tzw. okres gwarancyjny wynosi 5 lat.
Warto mieć wszystko na oku
Nie oznacza to, że powinniśmy wejść do mieszkania, odebrać klucze i zacząć planowanie rozstawienia mebli lub ich stopniowe przewożenie. Spotkanie odbioru technicznego najlepiej zaplanować na godziny dzienne, kiedy jest duża ilość światła dziennego, to ułatwi nam oględziny pomieszczeń. Jest wiele elementów, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Wszelkiego rodzaju usterki, które dadzą o sobie znać z czasem, mogą pociągać za sobą dodatkowe koszta.
Poziom podłóg, spady tarasów
Jeśli dysponujemy odpowiednimi narzędziami, takimi jak poziomica, warto sprawdzić równość podłóg, nie tylko w salonie, czy pokojach, także w kuchni i łazience. Wszelkie odchylenia od normy mogą zostać zgłoszone jako usterka. Nierówno ułożone panele mogą z czasem zacząć się odklejać, co spowoduje trudności w użytkowani powierzchni, będzie się wiązać także z potrzebą naprawy, lub wymiany elementów. Jeśli jednak nie posiadamy poziomicy, w celach testowych możemy wykorzystać piłeczkę, sprawdzając, czy na podłodze występują nierówności i spady.
Balkon i parapety
Jeśli chodzi o elementy zewnętrzne, takie jak balkon czy taras oraz parapety, należy pamiętać, że wystawione są na działanie warunków atmosferycznych, takich jak opady. Dlatego elementy tego typu muszą odpowiadać odpowiedni spad, w innym przypadku pojawi się trudność z ich odprowadzaniem. Można również zwrócić uwagę, czy balkon posiada odpowiedni odpływ wody oraz kratkę.
Kiedy pierwsza rata kredytu?
W tym przypadku wszystko zależy od ustaleń pomiędzy kredytobiorcą a bankiem. Warto negocjować jak najlepsze warunki oraz sprawdzić oferty poszczególnych banków. Jak wiadomo niejednokrotnie budynki oddawane są w terminie późniejszym, niż przewidywany, dlatego deweloperzy uwzględniają możliwość późniejszego oddania mieszkania do użytku. Wiele banków oczekuje pierwszej raty kredytu dopiero po podpisaniu dokumentów związanych z odbiorem technicznym mieszkania, co jest rozwiązaniem chyba najbardziej komfortowym dla klientów.